Związek Nauczycielstwa Polskiego
Zarząd Oddziału ZNP w Zielonej Górze

Skontaktuj się z nami

Związek Nauczycielstwa Polskiego
Oddział w Zielonej Górze

65-454 Zielona Góra
ul. Sikorskiego 15 d

tel. 68 320-22-64
e-mail - [email protected]

grudzień 2024
N P W Ś C P S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Spór zbiorowy

Zarząd Główny ZNP podjął dziś uchwałę ws. kontynuowania protestu – 22.10.2019

– Zarząd Główny ZNP postanowił kontynuować Ogólnopolską Akcję Protestacyjną Pracowników Oświaty – poinformował dziś prezes ZNP Sławomir Broniarz. – W ankiecie, którą Związek przeprowadził we wrześniu, 55 proc. respondentów opowiedziało się „za niewykonywaniem pozastatutowych zadań w swojej szkole/przedszkolu/placówce”. Umownie nazwaliśmy tę formę akcji protestacyjnej protestem włoskim. Jest to protest w obronie godności i prestiżu zawodu nauczyciela. Protest w obronie podstawowych praw pracowniczych.

Nauczycielskie wynagrodzenia są bardzo niskie, a w 2020 roku będą niższe od płacy minimalnej w sytuacji, kiedy nauczyciele wykonują bardzo dużo zadań za darmo, bo nie należą one do ich obowiązków.

– Chodzi nam o pokazanie, jak wiele rzeczy nauczyciele zwyczajowo wykonują, choć nie należą one do ich obowiązków. Chodzi o przestrzeganie przepisów dotyczących czasu pracy nauczycieli – mówił szef ZNP. – Dlatego tak ważne jest by wiedzieć, które zadania zlecane przez dyrektora nie należą do naszych obowiązków (jak np. dokonywanie wewnętrznej ewaluacji szkoły, spisywanie wyposażenia sali lekcyjnej), albo za które możemy domagać się wynagrodzenia (np. za godziny nadliczbowe przepracowane w czasie kilkudniowej wycieczki szkolnej).

Udział w tzw. proteście włoskim jest indywidualną decyzją nauczyciela nauczycielki. Przystępowanie do niego będzie procesem rozłożonym w czasie.

– W ramach tego protestu chcemy walczyć o prestiż zawodu, bo nauczyciel ma być odpowiednio wynagradzany, w miejscu pracy powinien mieć zapewnione odpowiednie warunki, a nie tworzyć sobie to miejsce pracy, wykorzystując własny sprzęt i środki finansowe  – mówił szef ZNP.

Źródło: znp.edu.pl

Nauczycielu, poznaj swoje prawa!

15 października br. Prezydium ZG ZNP przyjęło uchwałę ws. przeprowadzenia ogólnopolskiej akcji informacyjnej w ramach Ogólnopolskiej Akcji Protestacyjnej Pracowników Oświaty.
Celem akcji jest rozpowszechnienie wiedzy o warunkach pracy nauczycieli i innych pracowników pedagogicznych, bo wiele rzeczy nauczyciele wykonują od lat zwyczajowo i za darmo, choć nie należą one do ich obowiązków oraz przestrzeganie przepisów dotyczących czasu pracy nauczycieli.

Chcemy pokazać, jak wiele robimy jako nauczyciele za niewielkie pieniądze, odczarować mit pracy postrzeganej tylko i wyłącznie przez pryzmat pensum, uświadomić społeczeństwu wszystkie zadania, jakie wykonujemy, pracując w szkole czy przedszkolu. I wspierać się wzajemnie w egzekwowaniu naszych praw pracowniczych!

Ważne jest więc, by:
– znać prawo i wiedzieć, które zadania zlecane przez dyrektora nie należą do naszych obowiązków (jak np. dokonywanie wewnętrznej ewaluacji szkoły, spisywanie wyposażenia sali lekcyjnej),
– albo za które możemy domagać się wynagrodzenia (np. za godziny nadliczbowe przepracowane w czasie kilkudniowej wycieczki szkolnej).

Warto znać swoje prawa i je egzekwować (np. prawo do 11-godzinnego odpoczynku w czasie szkolnych wycieczek).

Źródło: znp.edu.pl

Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli

Ustawa z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw wprowadziła od 1 września br. nowe regulacje w zakresie odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli. Zakres zmian dotyczy:

Kar porządkowych (w trybie art. 108 k.p.) nie wymierza się za popełnienie czynu naruszającego prawa i dobro dziecka. O popełnieniu przez nauczyciela czynu naruszającego prawa i dobro dziecka dyrektor szkoły (a w przypadku popełnienia takiego czynu przez dyrektora szkoły – organ prowadzący szkołę) zawiadamia rzecznika dyscyplinarnego nie później niż w ciągu trzech dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o popełnieni czynu (art. 75 ust. 2a Karty Nauczyciela).

Popełnienie czynu polegającego na naruszeniu prawa i dobro dziecka wyłącza możliwość umorzenia postępowania dyscyplinarnego (art. 85j ust. 5 pkt 3 lit. a Karty Nauczyciela).

Jeżeli czyn narusza prawa i dobro dziecka postępowanie dyscyplinarne może być wszczęte także po upływie trzech miesięcy od dnia powzięcia przez organ, przy którym działa komisja dyscyplinarna pierwszej instancji, wiadomości o popełnieniu godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom (art. 85o ust. 7 Karty Nauczyciela).

Zawieszenie w pełnieniu obowiązków

Przypominamy, że na podstawie art. 85t ust. 2 Karty Nauczyciela dyrektor szkoły zawiesza w pełnieniu obowiązków nauczyciela, a organ prowadzący szkołę – nauczyciela pełniącego funkcję dyrektora szkoły, jeżeli wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego dotyczy czynu naruszającego prawa i dobro dziecka.

PROTEST WŁOSKI!

Dlaczego? Chcemy pokazać, jak wiele robimy za niewielkie pieniądze.

Płaca minimalna nauczyciela: 2450 zł brutto

Pensja minimalna w 2020 r.: 2600zł

Chcemy pracować i godnie zarabiać. Zależy nam na dobrej edukacji!

Za tzw. protestem włoskim opowiedziało się ponad 50 proc. nauczycieli i pracowników oświaty z ponad 220 tys., którzy wypełnili ankietę ZNP dotyczącą dalszych form protestu.

Od 15 października br. rozpoczynamy akcję protestacyjną polegającą na wykonywaniu tylko tych zadań, które są opisane w przepisach prawa oświatowego – mówił prezes ZNP Sławomir Broniarz 2 października. – Decyzja o udziale w strajku będzie decyzją indywidualną każdego nauczyciela – podkreślił.

ZAJĘCIA NIEOBOWIĄZKOWE (dla nauczycieli)

Nauczycielu, czy wiesz, że NIE JEST TWOIM OBOWIĄZKIEM m.in. (jest to katalog otwarty):

Nauczycielu, na co dzień wykonujesz wiele zadań, które wcale Cię nie obowiązują w ramach łączącego Cię ze szkołą (przedszkolem) stosunku pracy. Zadania nieobowiązkowe odrywają Cię od Twoich rzeczywistych obowiązków, utrudniają, a często uniemożliwiają  rzetelną realizację zadań związanych z powierzonym Ci stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą.

ZADANIA OBOWIĄZKOWE

Katalog obowiązków zawodowych nauczyciela określa art. 6 oraz 42 ust. 2 Karty Nauczyciela, a także art. 5 ustawy Prawo oświatowe. Jest to katalog zamknięty.

Nauczyciel obowiązany jest:

1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;

2) wspierać każdego ucznia w jego rozwoju;

3) dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego;

4) doskonalić się zawodowo, zgodnie z potrzebami szkoły;

5) kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;

6) dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów;

7) w działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych kierować się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską, z poszanowaniem godności osobistej ucznia.

W ramach swojego czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:

1) zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze prowadzone bezpośrednio z uczniami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym w tzw. pensum;

2) inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów;

3) zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.

Protest włoski: grafiki
Na stronie ZNP są już grafiki – banery związane z protestem włoskim, które można pobrać i wydrukować lub rozesłać do szkół i przedszkoli.
do pobrania:
http://znp.edu.pl/assets/uploads/2019/10/Baner_wobronie-godnosci_.jpghttp://znp.edu.pl/assets/uploads/2019/10/Baner_popieramy-protest-wloski_www.jpghttp://znp.edu.pl/assets/uploads/2019/10/Protest-włoski-2019.png

Protest włoski od 15 października

Nauczyciele chcą kontynuować akcję protestacyjną w formie protestu włoskiego. W ankiecie ZNP opowiedzieli się za „niewykonywaniem pozastatutowych zadań w swojej szkole, przedszkolu lub placówce”.

We wrześniu Związek Nauczycielstwa Polskiego przeprowadził wśród pracowników wszystkich typów szkół, placówek oświatowych i przedszkoli będących i niebędących członkami związku „Kwestionariusz badawczy ZNP”. Anonimową ankietę w formie papierowej wypełniło 227 567 osób.

Ankieta ZNP zawierała pytania dotyczące oceny kondycji polskiego systemu oświaty, protestu i udziału w preferowanej formie akcji protestacyjnej.

Z ankiety wynika, że respondenci oceniają kondycję polskiego systemu edukacji na trójkę. Tak odpowiedziało 47% respondentów – 107 959 osób. „Jak ogólnie ocenia Pan/Pani kondycję polskiego systemu edukacji? (w skali 1-5, gdzie 1 oznacza „zdecydowanie źle” a 5 „zdecydowanie dobrze”)”

1 / 44 972            2/ 59 737             3/ 107 959           4/ 12 937             5/ 1 962

19,8%               26,3%                  47,4%                   5,7%                     0,8%

Na pytanie „Jakim postulatem w pierwszej kolejności powinno zająć się ministerstwo edukacji” (dwie możliwe odpowiedzi do wyboru), ankietowani odpowiedzieli, że przede wszystkim:

podniesieniem wynagrodzeń nauczycieli,

zmniejszeniem biurokracji.

Zapytaliśmy także o kontynuację protestu, a w przypadku odpowiedzi twierdzącej o udział w akcji protestacyjnej. Zdaniem prawie co drugiego respondenta działania protestacyjne powinny być kontynuowane. Na pytanie „Jaka jest Pana/Pani opinia na temat działań protestacyjnych w oświacie?” 47,3% respondentów odpowiedziało, że „działania protestacyjne powinny być kontynuowane”.

Zapytaliśmy także o udział w preferowanej formie protestu. Na pytanie „W jakiej formie protestu zdecydowałby/zdecydowałaby się Pan/Pani wziąć udział?” ponad połowa ankietowanych wskazała na protest włoski. Odpowiedzi na to pytanie kształtują się następująco:

– za wznowieniem strajku ogólnopolskiego odpowiedziało się 18,6% respondentów,

– za udziałem w manifestacjach – 22,3%,

za niewykonywaniem pozastatutowych zadań w swojej szkole/przedszkolu/placówce – 55,3%

– za inną formą protestu – 3,8%.

W oparciu o wyniku ankiety, wczoraj (1.10) Prezydium ZG ZNP zdecydowało o rozpoczęciu protestu włoskiego od 15 października br.

Źródło: znp.edu.pl

 

Stanowisko Zarządu Głównego ZNP z  18 czerwca 2019 r. w sprawie dalszych działań protestacyjnych

Zarząd Główny Związku Nauczycielstwa Polskiego dziękuje wszystkim pracownikom oświaty, którzy z wielką determinacją uczestniczyli w szkołach i placówkach w ogólnopolskiej akcji strajkowej  o godność zawodu nauczyciela, w tym o wzrost wynagrodzeń. Tak zdecydowane poparcie dla protestu (ponad 90-procentowe) wymusiło reakcję rządu, w tym Ministerstwa Edukacji Narodowej, doprowadzając do zmiany regulacji prawnych w zakresie oceny pracy i awansu zawodowego nauczycieli. Efektem protestu środowiska oświatowego jest również, mający nastąpić od 1 września 2019 r., wzrost nauczycielskich wynagrodzeń.

Zarząd Główny Związku Nauczycielstwa Polskiego zdaje sobie sprawę, że przewidywane zwiększenie wynagrodzenia nauczycieli dalekie jest od ich oczekiwań i żądania określonego w sporze zbiorowym. Niestety, porozumienie podpisane 7 kwietnia 2019 r. w Radzie Dialogu Społecznego między rządem a kierownictwem oświatowej Solidarności – wbrew stanowisku ZNP i Forum Związków Zawodowych – jak później się okazało, usztywniło stanowisko strony rządowej w zakresie znaczącego zwiększenia nauczycielskich wynagrodzeń.

Strajk pokazał nie tylko ogromną determinację naszego środowiska, ale również ogromną zawodową solidarność. Pokazał również, że rządzący aby złamać protest są gotowi w nadzwyczajnym trybie nowelizować prawo, dezorganizując system egzaminacyjny, w tym egzamin maturalny. To właśnie ten fakt przesądził o decyzji Prezydium Zarządu Głównego zawieszającej akcję strajkową. Nie wolno było dopuścić do kolejnej dewastacji systemu oświaty, w tym systemu egzaminów zewnętrznych. Nie można było dopuścić również do kolejnej eskalacji krzywdzących opinii kierowanych pod adresem naszego środowiska. Stoją przed nami kolejne wyzwania. Strajk jest zawieszony, ale nasz protest nadal trwa. Zarząd Główny ZNP zwraca się do ogniw związkowych, aby mimo rozpoczynających się wakacji przeprowadzić szeroką dyskusję, na podstawie której zostanie wypracowane stanowisko Związku Nauczycielstwa Polskiego o formie dalszych działań protestacyjnych w obronie naszej godności.

Źródło: znp.edu.pl

 

Oświadczenie prezesa ZNP: Strajk jest efektem lekceważenia nauczycieli i pracowników oświaty

Ogłosiliśmy strajk z 35-dniowym wyprzedzeniem, by dać rządowi czas na spełnienie postulatów i rozwiązanie problemów, o których mówią nauczyciele i pracownicy niebędący nauczycielami.

Nikogo nie zaskakujemy. Uprzedzamy o tym, kiedy rozpocznie się strajk. Mówimy, na czym on polega (na niewykonywaniu pracy) oraz o jego możliwych konsekwencjach. Informujemy także o tym jak ważna jest rola nauczycieli w systemie edukacji, że to nasza praca ma wpływ na wyniki uczniów czy na uzyskanie promocji do następnej klasy. Podkreślamy, że rząd nie powinien lekceważyć nauczycieli. Stąd decyzja o strajku. Czy mamy inny wybór, kiedy wszystkie możliwości już wyczerpaliśmy?

Jednak od czasu ogłoszenia terminu strajku, czyli od trzynastu dni, nie usłyszeliśmy od rządu żadnych nowych propozycji poza obraźliwymi wypowiedziami pod adresem nauczycieli i próbą pokazania, że protestujących pedagogów można zastąpić osobami spoza szkoły.

 Teraz determinacja środowiska jest ogromna, bo dzisiaj jest to już przede wszystkim protest o godność i o lepszą przyszłość edukacji.

Przypominam, że protest środowiska oświatowego trwa już od trzech lat, jednak rząd go bagatelizował i – jak widać – nadal bagatelizuje.

Systemowi oświaty grozi zapaść, ale nie z powodu planowanego strajku, lecz z powodu niskich pensji i zbyt małych nakładów państwa na edukację. W szkołach i przedszkolach zaczyna brakować nauczycieli, ponieważ są zmuszeni podejmować pracę poza oświatą. Robią to, bo nie są w stanie utrzymać swoich rodzin z nauczycielskich pensji. To już ostatni dzwonek, by zadbać o edukację.

Sławomir Broniarz /-/

Prezes ZNP

Źródło: znp.edu.pl 

 

Kto może brać udział w referendum?

Prawo do strajku

Do uczestnictwa w referendum uprawnieni są wszyscy pracownicy szkoły (placówki), niezależnie od tego w jakim wymiarze czasu pracy są zatrudnieni.

Osoby zatrudnione w więcej niż jednej szkole (placówce), w której organizowane jest referendum – mają prawo uczestnictwa w nim we wszystkich tych szkołach (placówkach).

Nauczyciel uzupełniający etat w innej szkole na podstawie art. 22 ust. 1 Karty Nauczyciela, lub art. 220 ust. 1 pkt 3 ustawy z 14 grudnia 2016 r. przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe uczestniczy w referendum wyłącznie w szkole, w której jest zatrudniony (w tzw. szkole macierzystej).

Przypominamy, że uprawnieni do udziału w referendum strajkowym są:

Źródło: znp.edu.pl

 

STRAJK OD 8 KWIETNIA

STRAJK OD 8 KWIETNIA

4 marca 2019 r. Prezydium ZG ZNP podjęło uchwałę w sprawie terminu przeprowadzenia referendów strajkowych i wyznaczenia daty strajku.

Do 25 marca br. zostaną przeprowadzone referenda strajkowe w szkołach i placówkach, z którymi w ramach prowadzonego z nimi sporu zbiorowego zakończono etap mediacji, nie osiągając porozumienia co do spełnienia żądania podwyższenia wynagrodzeń zasadniczych nauczycieli, wychowawców, innych pracowników pedagogicznych i pracowników niebędących nauczycielami o 1000 zł z wyrównaniem od 1 stycznia 2019 r.

Strajk jest możliwy, o ile w referendum weźmie udział co najmniej połowa uprawnionych i większość z nich opowie się za strajkiem. Mogą w nim uczestniczyć wszyscy pracownicy (członkowie związku i niezrzeszeni).

Oto treść pytania w referendum strajkowym: „Czy wobec niespełnienia żądania (…..) dotyczącego podwyższenia wynagrodzeń zasadniczych nauczycieli, wychowawców, innych pracowników pedagogicznych i pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionych w … o 1000 zł z wyrównaniem od 1 stycznia 2019 r., jesteś za przeprowadzeniem w szkole … strajku począwszy od dnia 8 kwietnia 2019 r.?”

To oznacza, że strajk rozpocznie się w poniedziałek, 8 kwietnia 2019 r.

– To będzie strajk do odwołania – powiedział prezes ZNP Sławomir Broniarz na konferencji prasowej. – Decyzję o terminie zakończenia strajku podejmie Prezydium ZG ZNP.

Jak wynika z danych oddziałów ZNP, na chwilę obecną 78 proc. szkół i placówek oświatowych weszło w spór zbiorowy.  Największa mobilizacja jest w województwach: łódzkim (88 proc. placówek), lubelskim i śląskim (po 87 proc.).

Dzisiaj rozpoczynamy kampanię informacyjną skierowaną do rodziców, do szkół trafią plakaty informujące o przyczynach protestu z prośbą o zrozumienie.

Drodzy Rodzice!

Zdajemy sobie sprawę, że nasz protest może wiązać się z pewnymi trudnościami dla Was i Waszych dzieci. Prosimy jednak o wyrozumiałość.

Mamy wspólny cel: jest nim dobra edukacja. A dobrej szkoły nie stworzymy bez dobrych i godnie opłacanych nauczycieli.

Protestujemy, bo zależy nam na przyszłości edukacji!

Ten protest wynika z troski o uczniów.

– To, czy strajk odbędzie się w okresie ważnym dla wszystkich, czyli w czasie egzaminów zewnętrznych rozpoczynających się 10 kwietnia, zależy dziś od decyzji rządu – powiedział prezes ZNP Sławomir Broniarz.

Źródło: znp.edu.pl

 

Przebieg sporu zbiorowego i udział w strajku

 

Związek Nauczycielstwa Polskiego wszczął procedury sporu zbiorowego ze wszystkimi szkołami, przedszkolami i placówkami objętymi działaniem ZNP (szkołą objętą działaniem ZNP jest taka placówka, w której choć jedna osoba należy do ZNP). Odbyło się to na podstawie uchwały nr 1/2019 Zarządu Głównego ZNP z 10 stycznia 2019 r. i uchwał oddziałów Związku na terenie całego kraju.

Obecnie spór zbiorowy jest na etapie rokowań lub mediacji, w zależności od tego, kiedy oddział złożył pracodawcy pismo inicjujące spór (tj. żądanie podwyższenia o 1000 zł wynagrodzeń zasadniczych wszystkich pracowników szkół, przedszkoli i placówek).

Po zakończeniu mediacji i ewentualnym braku porozumienia co do żądania ZNP można przystąpić do przygotowań do strajku. W tym celu zarządy oddziałów ZNP podejmą uchwały w sprawie zarządzenia referendum i przeprowadzą je w ścisłej współpracy z ogniskami ZNP. Dopiero po udzieleniu przez pracowników (osoby wykonujące pracę na innej podstawie, niż stosunek pracy) zgody na akcję strajkową, zarządy oddziałów będą mogły ogłosić strajk (aby pracownicy danej szkoły mogli strajkować, w referendum strajkowym w tej szkole musi wziąć udział co najmniej połowa uprawnionych i większość z nich musi opowiedzieć się za strajkiem).

Warto podkreślić, że w referendum strajkowym i strajku mogą brać udział wszyscy pracownicy szkoły (oraz osoby pracujące na innej podstawie niż stosunek pracy), niezależnie od tego czy są członkami związku zawodowego, czy też nie.

Wszystkie ww. działania dotyczące przygotowania i ogłoszenia strajku, będą podejmowane po 28 lutego, tj. po zakończeniu ferii zimowych we wszystkich województwach i etapu mediacji we wszystkich szkołach, przedszkolach i placówkach.

Przypominamy również, że spór zbiorowy w imieniu pracowników może prowadzić wyłącznie związek zawodowy, a konkretnie zakładowa (międzyzakładowa) organizacja związkowa. Zgodnie ze Statutem ZNP organizacją międzyzakładową jest oddział Związku, a nie ognisko. Dlatego też, to oddziały ZNP otrzymały wszystkie niezbędne materiały do przeprowadzenia sporu zbiorowego a pod koniec lutego, otrzymają wszystkie informacje dotyczące zorganizowania referendum i ogłoszenia strajku, o czym prezesi ognisk będą z całą pewnością informowani.

Mamy świadomość, że determinacja środowiska i gotowość do strajku jest bardzo wysoka, ale procedury sporu zbiorowego są w Polsce bardzo skomplikowane i w przypadku sporu na tak dużą skalę – niezwykle czasochłonne. Musimy te procedury wypełnić jak najstaranniej, aby nie narażać uczestników zapowiadanego strajku na negatywne konsekwencje prawne.

Źródło: znp.edu.pl

Zakończenie pierwszego etapu wchodzenia w spór zbiorowy

– 8 lutego 2019 r. zakończył się pierwszy etap wchodzenia w spór zbiorowy na terenie konkretnych szkół, przedszkoli i placówek oświatowych, czyli składanie żądań. Oddziały ZNP występowały z żądaniem płacowymi do pracodawców w placówkach objętych działaniem ZNP. Ten etap sporu zbiorowego przebiegał w całym kraju spokojnie i sprawnie – poinformował na konferencji prasowej (8.02) prezes ZNP Sławomir Broniarz.

– Nowym zjawiskiem, którego nie było dwa lata temu, kiedy organizowaliśmy strajk 31 marca, jest bardzo duże zainteresowanie protestem nauczycieli niezrzeszonych. Zgłaszają się do nas nauczyciele z placówek, w których nie ma żadnego związku, z prośbą o reprezentowanie ich interesów pracowniczych i przeprowadzenie sporu zbiorowego – dodał.

Teraz związek prowadzi rokowania, a następnie mediacje. I dopiero wówczas, kiedy mediacje zakończą się bez porozumienia, będzie można zorganizować referendum strajkowe. Procedury te są skomplikowane i długotrwałe, ale musimy je przeprowadzić, by strajk był legalny.

– Gdyby nie one, strajk mógłby się odbyć już w najbliższy poniedziałek. Tak złe są nastroje w pokojach nauczycielskich. Na radykalizację nastrojów mają wpływ wypowiedzi premiera o czasie pracy nauczycieli i Anny Zalewskiej o rzekomym przełomie podczas ostatnich negocjacji płacowych – powiedział szef ZNP. Dodał, że żadnego przełomu nie było.

– Wypowiedzi minister mobilizują także nowe środowiska. Otrzymujemy wiele listów wsparcia od samorządowców popierających protest. Niemniej jednak zdecydowaliśmy się wystąpić z apelem do wszystkich wójtów, burmistrzów, prezydentów i marszałków, w którym prosimy o zrozumienie i wyjaśniamy, że nie jest to protest wymierzony w samorządy – wyjaśnił prezes ZNP.

Prezes Związku podkreślił, że cały czas jest możliwa współpraca z lokalnymi strukturami oświatowej Solidarności pomimo odgórnego zakazu współpracy z innymi związkami, jaki wydał w tym tygodniu ich szef Piotr Duda. – Liczymy, że w konkretnej szkole czy w danym regionie uda nam się porozumieć tak, jak to ma miejsce w Poznaniu, czy Toruniu. Wierzymy w mądrość i solidarność ludzi w konkretnych szkołach.

Źródło: znp.edu.pl

Protest

Rozmowy 22 stycznia – komunikat

10 stycznia 2019 roku Zarząd Główny ZNP podjął uchwałę w sprawie sporu zbiorowego.

Nasze dotychczasowe formy protestu: wielotysięczne manifestacje, marsze, pikiety i akcje protestacyjne nie wpłynęły na zmianę decyzji rządzących. Pensje nauczycieli, zaczynające się od 1751 zł netto, wciąż są za niskie. Skromne zarobki pracowników szkolnej administracji i obsługi nadal nie rosną.

Domagamy się wzrostu wynagrodzenia zasadniczego o 1000 zł!

Nasz postulat pozwoli na zrównanie płac w oświacie ze średnim wynagrodzeniem w Polsce.

Teraz naszą siłą jest solidarność naszego środowiska.

Apelujemy do wszystkich bez względu na przynależność związkową, poglądy i miejsce pracy: Walczmy razem o godność i wyższe płace.

Protestujemy, bo zależy nam na przyszłości edukacji!

 

Spór zbiorowy ZNP

10 stycznia 2019 r. Zarząd Główny ZNP podjął uchwałę uruchamiającą procedurę sporu zbiorowego. – Jeśli MEN nie spełni żądań nauczycieli, oświacie grozi strajk – ostrzega „Głos Nauczycielski”.

Zgodnie z uchwałą, do 8 lutego br.  oddziały ZNP mają wystąpić do pracodawców o podwyższenie wynagrodzeń zasadniczych o 1000 złotych z wyrównaniem od 1 stycznia br.

Decyzja o wszczęciu sporu, który jest pierwszym krokiem w procedurze strajkowej, to efekt fiaska rozmów z minister edukacji Anną Zalewską. Jeśli nasze postulaty nie zostaną spełnione, dojdzie do strajku. – Strajk, to całkowite powstrzymanie się od pracy bez udawania, że zajmujemy się dziećmi –podkreślał Sławomir Broniarz, prezes ZNP podczas konferencji prasowej, na której podał informację o decyzji Zarządu Głównego.

Źródło: znp.edu.pl

Komunikat ZNP z rozmów z MEN 10 stycznia 2019 r.

10 stycznia 2019 r. w Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” odbyły się rozmowy kierownictwa Ministerstwa Edukacji Narodowej i przedstawicieli reprezentatywnych związków zawodowych działających w oświacie: Związku Nauczycielstwa Polskiego, Forum Związków Zawodowych, oświatowej „Solidarności”. MEN reprezentowali minister Anna Zalewska i wiceminister Maciej Kopeć.

Związek Nauczycielstwa Polskiego reprezentowali członkowie Zarządu Głównego ZNP oraz grupa młodych nauczycieli.

Rozmowy rozpoczęły się od opuszczenia sali przez kierownictwo MEN, ponieważ według minister edukacji, reprezentacja ZNP była zbyt liczna. Razem z minister edukacji salę, w której miały się toczyć rozmowy, opuścili także przedstawiciele oświatowej „Solidarności”.

Minister edukacji najpierw prowadziła rozmowy z oświatową „Solidarnością”, a następnie wróciła do ZNP i FZZ. Podczas rozmów z ZNP i FZZ minister edukacji nie zaakceptowała naszego postulatu wzrostu wynagrodzeń nauczycieli i pracowników oświaty o 1000 zł od stycznia 2019 roku.

Minister nie zgodziła się także na wzrost wynagrodzenia zasadniczego w 2019 roku ponad stawki, które już zaproponowała w projekcie rozporządzenia ws. wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli (od 121 zł do 166 zł brutto).

Minister edukacji zaproponowała prowadzenie dalszych rozmów na tematy niezwiązane z postulatem płacowym ZNP. Minister chce rozmawiać o dodatku dla nauczycieli stażystów, dodatku za wyróżniającą pracę, uzgadnianiu regulaminów wynagrodzeń oraz o działaniach Instytutu Badań Edukacyjnych upraszczających biurokrację. Związek jest gotów podjąć rozmowy dotyczące wymienionych kwestii, traktujemy je jednak równolegle do tematu wzrostu wynagrodzeń zasadniczych.

Wobec braku konkretnych propozycji ministerstwa edukacji dotyczących możliwości realizacji postulatu płacowego ZNP i zapewnienia realnego wzrostu wynagrodzeń nauczycieli i pracowników oświaty, obradujący w późnych godzinach popołudniowych Zarząd Główny ZNP podjął uchwałę w sprawie sporu zbiorowego.

Sławomir Broniarz

Prezes ZNP

Źródło: znp.edu.pl

Ogólnopolska Akcja Protestacyjna Pracowników Oświaty

ZNP rozpoczyna Ogólnopolską Akcję Protestacyjną Pracowników Oświaty.

Żądamy wzrostu wynagrodzeń na poziomie 1000 zł od stycznia 2019 roku.

Jednocześnie zachęcamy nauczycieli do troski o swoje zdrowie.

Prosimy rodziców o wyrozumiałość. Jest to także protest o lepszą szkołę.

Zarobki nauczycieli zaczynają się od 1751 zł netto. Pensje nauczycieli muszą wzrosnąć! Teraz!

Z ankiety przeprowadzanej przez ZNP w listopadzie wynika, że nauczyciele chcą protestować. Najczęściej nauczyciele wskazywali na akcję podobną do protestu policjantów oraz na strajk w formie strajku ogólnopolskiego, lokalnego, włoskiego. Wyniki ankiety pokazują, jak bardzo pedagodzy są zdeterminowani. Dzisiaj z powodu niskich pensji doświadczeni pedagodzy odchodzą z zawodu. W wielu szkołach i przedszkolach brakuje nauczycieli.

Źródło: znp.edu.pl