Związek Nauczycielstwa Polskiego
Zarząd Oddziału ZNP w Zielonej Górze

Skontaktuj się z nami

Związek Nauczycielstwa Polskiego
Oddział w Zielonej Górze

65-454 Zielona Góra
ul. Sikorskiego 15 d

tel. 68 320-22-64
e-mail - [email protected]

grudzień 2024
N P W Ś C P S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Wydarzenia

Konkurs plastyczny PCK – podsumowanie 07.11.2024 r.
W czwartek, 7 listopada br. odbyło się podsumowanie 44. Wojewódzkiego Konkursu Plastycznego o tematyce Honorowego Krwiodawstwa, którego współorganizatorem jest Związek Nauczycielstwa Polskiego. ZNP reprezentowała kol. Ewa Kostrzewska, prezes Oddziału ZNP oraz kol. Agnieszka Dudziak. Oddział ZNP był również fundatorem nagród, które wręczyliśmy zwycięzcom konkursu w kategorii szkół średnich.”
Wystawa
                  
          
    Ocena prac konkursowych
   
Źródło: www.gazetalubuska.pl

Oddziałowa Konferencja Sprawozdawczo – Wyborcza ZNP- 08.02.2024 r.

8 lutego 2024 r. odbyła się Oddziałowa Konferencja Delegatów ZNP. Wzięło w niej udział blisko 70 delegatów. Celem konferencji było przedstawienie przez kol. Ewę Kostrzewską, prezesa Oddziału ZNP  sprawozdania Zarządu Oddziału ZNP za lata 2019-2024 oraz wybory władz Oddziału ZNP na kolejną kadencję 2024-2029.  Prezesem Oddziału ZNP, po raz kolejny, została kol. Ewa Kostrzewska zdobywając 100% poparcia delegatów. Wybrano również członków Zarządu Oddziału ZNP, członków Oddziałowej Komisji Rewizyjnej a także delegatów na Okręgową Konferencję Delegatów, która odbędzie się we wrześniu 2024 r. Podczas konferencji wręczono również Złotą Odznakę ZNP dla kol. Renaty Kozłowskiej z Miejskiego Przedszkola nr 13 oraz dla kol. Agnieszki Fórmaniak z Zespołu Edukacyjnego nr 9 w Zielonej Górze. Serdecznie gratulujemy.

 

 

               

        

          

            

       

      

 

 

Pikieta ZNP pod siedzibą MEiN w Warszawie – 01.09.2023 r.

 

                                             

Pikieta w obronie „Medyka”

 

W poniedziałek, 14 lutego, przed Urzędem Marszałkowskim w Zielonej Górze odbyła się pikieta w obronie Medyka. Nauczyciele, uczniowie oraz inne osoby wyraziły swój sprzeciw wobec planów przenosin szkoły do Sulechowa.Ludzie głośnio zaprotestowali wobec decyzji przeniesienia szkoły.

Prostujący skandowali, że nie chcą przeniesienia szkoły. – Nasze miejsce jest tutaj – podkreślali uczestnicy manifestacji. –

Prezydent Zielonej Góry Janusz Kubicki ostro krytykował działania zarządu województwa ws. Medyka.

– Decyzja, która jest nieprzygotowana, nieprzemyślana i bezsensowna. Przenoszenie administracji szpitala poprzez likwidację Medyka. To się w głowie nie mieści. Mam nadzieję, że jeszcze przyjdzie czas na refleksję i ktoś się z tej naprawdę złej decyzji wycofa – mówił prezydent Kubicki.

 

Resized_IMG-20220214-WA0004_1304385762922882 Resized_IMG-20220214-WA0003_1304409184805960(1) IMG-20220214-WA0002_1304533901551891 IMG-20220214-WA0001_1304443382849424  A42I8646    A42I8636   IMG-20220214-WA0000_1304474496637426

 

 

 

 

OGÓLNOPOLSKA  MANIFESTACJA 

Manifestacja 22 września

MAMY DOŚĆ:

W wielu szkołach i przedszkolach w Polsce brakuje nauczycieli. Z pracy odchodzą doświadczeni nauczyciele z powodu:

– chaosu wywołanego reformą Anny Zalewskiej,

– niekorzystnych zmian w statusie i awansie zawodowym,

– niskich zarobków.

Z nowymi obowiązkami nakładanymi na nauczycieli i pracowników niepedagogicznych nie idą w parze godne płace. Tegoroczna podwyżka wynosząca od 87 do 117 zł netto nie poprawiła sytuacji finansowej pedagogów. W dalszym ciągu płace zasadnicze w oświacie są bardzo niskie: stażysta może liczyć na 1751 zł netto, a dyplomowany na 2377 zł netto.

Nauczyciele budują przyszłość naszego kraju. Jak wynika z najnowszego sondażu „Dziennika Gazety Prawnej”, według Polek i Polaków, nauczyciele są największym atutem naszej edukacji!

Pensje nauczycieli muszą wzrosnąć. Realnie, a nie symbolicznie! Teraz!

Domagamy się podwyżek na poziomie 1000 zł!

Krytycznie oceniamy szefową MEN za pozorowanie dialogu, składanie deklaracji bez pokrycia i manipulowanie informacjami. Anna Zalewska mówiła przecież, że:

– dzieci nie zauważą różnicy,

– nikt z powodu reformy nie straci pracy,

– podwójnego rocznika nie będzie, bo liczba dzieci się nie zmieniła.

Anna Zalewska jest twarzą złej zmiany w edukacji. Jest odpowiedzialna za chaos organizacyjny i kadrowy w oświacie. W wyniku jej reformy pogorszyły się:

-warunki pracy w szkołach

Anna Zalewska zlikwidowała nauczycielskie uprawnienia, ograniczyła dostęp do urlopów zdrowotnych, wydłużyła awans zawodowy i możliwość uzyskania wyższych zarobków, wprowadziła permanentną ocenę pracy;

-warunki nauki w szkołach

Z powodu reformy ośmioletnie szkoły podstawowe są przepełnione, nauka na zmiany zaczęła się w małych miejscowościach, a lekcje kończą się nawet o godz. 18.00. Jak wynika z Raportu Rzecznika Praw Dziecka, uczniowie klas siódmych są przemęczeni i zestresowani.

Za ten stan rzeczy odpowiedzialna jest Anna Zalewska.

Domagamy się dymisji Anny Zalewskiej!

 

OGÓLNOPOLSKA KAMPANIA POKAZUJĄCA

ZAROBKI NAUCZYCIELI – 15.05.2018 r.

We wtorek 15 maja br. ZNP ruszamy z ogólnopolską kampanią, pokazującą zarobki nauczycieli. Rzeczywiste zarobki, a nie wirtualne średnie wynagrodzenia, którymi posługuje się MEN.

 

Znalezione obrazy dla zapytania billboard wynagrodzenia nauczycieli

Chcemy, aby w przestrzeni publicznej pojawiły się rzeczywiste zarobki nauczycieli w kontekście obecnej sytuacji na rynku pracy, a także słów minister Anny Zalewskiej o podwyżkach i pensjach pedagogów.

W ten sposób pragniemy zwrócić uwagę na problem niskich płac w oświacie oraz na fakt, że skromne zarobki połączone z ogromną odpowiedzialnością już dziś zniechęcają młodych do pracy w oświacie, a szczególnie w przedszkolach. Za chwilę brak chętnych do pracy z dziećmi i uczniami może stać się dużym problemem społecznym.

12 (niewygodnych) faktów o pensjach w oświacie i finansowaniu edukacji  Zobacz

 

 

OGÓLNOPOLSKA MANIFESTACJA PRACOWNIKÓW OŚWIATY – 21.04.2018 r.

Znalezione obrazy dla zapytania mamy dość manifestacja

21 kwietnia 2018 r. o godz. 12:00 odbyła się w Warszawie Ogólnopolska manifestacja pracowników oświaty pod hasłem „Mamy dość!” .

MAMY DOŚĆ!

NISKICH ZAROBKÓW

ZŁEGO MINISTRA EDUKACJI

ZMIAN BEZ NASZEJ AKCEPTACJI

NISZCZENIA STATUSU ZAWODOWEGO

 

Ulotka-MAMY-DOŚĆ-2018

Powody zorganizowania manifestacji

Pierwszym z nich są niskie zarobki. „Tegoroczne podwyżki od 93 zł do 168 zł brutto nie poprawią naszej sytuacji finansowej i nie podniosą prestiżu zawodu nauczyciela. Dzisiaj pensja zasadnicza nauczycieli waha się od 2,4 do 3,3 tys. zł brutto. Chcemy godnie zarabiać, bo jesteśmy profesjonalistami!” –  „Żądamy podwyżek na poziomie 1000 zł”. – zaznaczył Związek Nauczycielstwa Polskiego.

Pracownicy oświaty „mają dość złego ministra edukacji”.  Związek Nauczycielstwa Polskiego krytycznie ocenia szefową MEN. „Mamy wiele powodów: wdrożenie nieprzygotowanej reformy, zniszczenie 18-letniego dorobku gimnazjów, spowodowanie chaosu organizacyjnego i kadrowego w szkołach, pozorowanie dialogu, składanie deklaracji bez pokrycia, przyzwolenie na pracę nauczycieli w formie wolontariatu, likwidacja niektórych dodatków i uprawnień socjalnych, wprowadzenie podziałów w radach pedagogicznych przez ustanowienie dodatku za wyróżniającą pracę tylko dla nauczycieli dyplomowanych, dalsza pauperyzacja środowiska pracowników oświaty” – podkreślono. W związku z tym dodano, że pracownicy żądają dymisji Anny Zalewskiej.

Kolejny powód to wdrożenie zmian bez akceptacji środowiska nauczycielskiego. „Reforma edukacji odbyła się bez akceptacji środowiska oświatowego. Ministerstwo edukacji nie uzgadniało zmian i wprowadziło reformę, nie licząc się ze zdaniem nauczycieli. Tymczasem, to dzięki doświadczeniu – my, nauczyciele – dobrze wiemy, co należy zmienić w polskiej szkole!” – tłumaczy ZNP.

Czwartym powodem jest „niszczenie statusu zawodowego”.

Znalezione obrazy dla zapytania anna zalewska niszczy status zawodowy nauczyciela

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Minister edukacji likwiduje nasze uprawnienia, wydłużyła awans zawodowy, wprowadziła permanentną ocenę pracy oraz obowiązek tworzenia w każdej szkole regulaminów wskaźników oceny pracy, ograniczyła dostęp do urlopów dla poratowania zdrowia. Mamy coraz więcej obowiązków, a coraz mniej praw. Nie zgadzamy się na niekorzystne zmiany w awansie zawodowym oraz wprowadzanie zasad oceniania, które uniemożliwią osiąganie wyższych zarobków. Chcemy większej autonomii i godnego traktowania!” – apeluje ZNP.

 

 

STRAJK SZKOLNY – 31 MARCA 2017 r.

We wtorek (7.03.2017) Zarząd Główny ZNP podsumował wyniki referendum strajkowego oraz podjął decyzję o terminie strajku pracowników oświaty.

Uchwała nr 1/2017 ZG ZNP z dnia 7 marca 2017 roku

w sprawie strajku

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 i 11 Statutu ZNP Zarząd Główny Związku Nauczycielstwa Polskiego postanawia:

§ 1

  1. Wyznaczyć dzień 31 marca 2017 r., jako datę strajku we wszystkich szkołach i placówkach, w których na przeprowadzenie strajku uzyskano zgodę pracowników stosownie do przepisów ustawy z dnia 23 maja 1991 roku o rozwiązywaniu sporów zbiorowych (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 295 ze zm.).
  2. Zobowiązać oddziały Związku Nauczycielstwa Polskiego w ramach procedury sporu zbiorowego do podjęcia uchwał w sprawie ogłoszenia strajku i poinformowania dyrektorów szkół i placówek, o których mowa w ust. 1 o dacie strajku, nie później niż do 24 marca 2017 r.

§ 2

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Za Zarząd Główny ZNP

Sławomir Broniarz

Prezes ZNP

REFERENDUM OGÓLNOKRAJOWE

Głównym celem naszej inicjatywy jest zebranie co najmniej 500 tys. podpisów pod wnioskiem, który zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o referendum  ogólnokrajowym,  zostanie przekazany do Marszałka Sejmu RP.

  1. Pod wnioskiem mogą podpisywać się wszyscy obywatele polscy posiadający prawa wyborcze. Mogą to być rodzice, dziadkowie, znajomi, sąsiedzi i wszyscy, którym dobro polskiej edukacji jest szczególnie bliskie.
  2. Podpis pod wnioskiem jest ważny pod warunkiem wpisania numeru PESEL. Dane na liście są zgodne z wymogami przepisu o referendum ogólnokrajowym.
  3. Referendum jest ogólnokrajowe, dlatego listy do zbierania podpisów są takie same na terenie całego kraju.
  4. Listy do zbierania podpisów są ważne wyłącznie bez dopisków, pieczątek, itp.
  5. Liczą się tylko listy z podpisami odręcznymi, dlatego oryginalne listy należy przekazać osobiście, przesyłać pocztą bądź kurierem.
  6. Dane osobowe mogą być wpisane na listę przez inną osobę, ale podpis musi być własnoręczny.
  7. Kiedy na liście jeden z podpisów został skreślony, a pozostałe podpisy zawierają wszystkie wymagane dane, taka lista jest ważna. W przypadku, gdy ktoś chce wycofać swoje poparcie dla wniosku, może przekreślić swój podpis.
  8. Podpisane listy należy wysłać na adres sztabu.
  9. Po dotarciu list do siedziby sztabu, podpisy będą zdeponowane w specjalnym schowku. Dostęp do list będą miały tylko wyznaczone osoby. Po zliczeniu podpisów listy trafią do Sejmu, gdzie ponownie zostaną przeliczone, a następnie komisyjnie zniszczone.
  10. Zebranie pod wnioskiem co najmniej 500 tys. podpisów nie gwarantuje, że Sejm zdecyduje o przeprowadzeniu referendum. Dlatego naszym głównym zadaniem jest zebranie takiej liczby podpisów, aby posłom trudno było zagłosować przeciw referendum. Nasze podpisy mają swoją moc i politycy nie mogą ich zlekceważyć.

Działania referendalne mają sens, bo jeszcze możemy zatrzymać reformę.

Zbieraj podpisy razem z nami! www.referendum-szkolne.pl

Związek Nauczycielstwa Polskiego wystąpił z inicjatywą przeprowadzenia ogólnokrajowego referendum z inicjatywy obywateli w sprawie reformy edukacji pod hasłem „Referendum szkolne”.

Czy jest Pani/Pan przeciw reformie edukacji, którą rząd wprowadza od 1 września 2017 roku?

1. Pobierz listę ze strony www.referendum-szkolne.pl i wydrukuj.

2. Zbierz podpisy.

3. Złóż osobiście lub wyślij podpisy.

 

JESTEŚMY ZA WSTRZYMANIEM WDRAŻANIA REFORMY OŚWIATY
MINISTER ANNY  ZALEWSKIEJ BO:

  1. Edukacja potrzebuje ewolucji nie rewolucji !!!!  (Finowie –  bardzo wysoko oceniani za swój system edukacyjny, tworzyli przez 30 lat, a u nas wprowadza się reformę  systemu edukacji w niecały rok)
  1. Gimnazjaliści osiągają bardzo dobre wyniki w skali Europy i świata, w międzynarodowych badaniach PISA koordynowanych przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju.
  1. Rodzi obawy związane z dostosowaniem i wyposażeniem dydaktycznym szkół (pracownie chemiczne, biologiczne, informatyczne).
  1. Generuje olbrzymie koszty -głównie po stronie samorządów, które będą rezygnowały z realizacji  innych zadań.
  1. Wzbudza ogromne emocje środowiska  rodzicielskiego i oświatowego  związane z tworzeniem nowej sieci szkół – co może spowodować dwuzmianowość w podstawówkach.
  1. Brak pełnej akceptacji nauczycieli, Rodziców i środowisk związanych z edukacją
  1. Niedopracowane są podstawy programowe, a podręczniki pisane są w ekspresowym tempie.
  1. Nie została poprzedzona żadnymi badaniami, ani konsultacjami społecznymi.
  1. Zagraża likwidacji miejsc pracy dla nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
  1. Istnieje obawa o zwrot środków unijnych, które zostały wykorzystane w projektach edukacyjnych i tworzących infrastrukturę oświatową.

 

 

Ustawy reformujące system edukacji  – podpisane

9 stycznia 2017 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał dwie ustawy reformujące system edukacji: prawo oświatowe oraz przepisy wprowadzające ustawę prawo oświatowe.

– Uważam, że ta reforma jest Polsce niezbędna i powinna zostać wprowadzona możliwie jak najszybciej – tłumaczył prezydent.

Andrzej Duda przekonywał, że minione 21 dni, podczas których musiał zdecydować o dalszych losach reformy edukacji, były dla niego czasem „trudnym i pracowitym”. Jak mówił, miał szereg „wątpliwości i pytań” dotyczących planowanych zmian. Podkreślił, że przed podjęciem ostatecznej decyzji odbył szereg spotkań i konsultacji z zainteresowanym stronami, m.in. z delegacją Związku Nauczycielstwa Polskiego, który sprzeciwia się reformie.

Prezydent oświadczył też, że w MEN powstanie zespół ds. koordynowania wprowadzenia reformy. – Zespół, który będzie na bieżąco monitorował poprzez kuratorów i wszelkie zgłaszane uwagi, sytuację w całym kraju, we wszystkich gminach i powiatach. Tak, abyśmy byli w stanie wspólnie przejść przez wszystkie problemy – tłumaczył Duda.

Co zmienia reforma?

Zgodnie z przygotowaną reformą edukacji, w miejsce obecnie istniejących szkół mają być: 8 -letnia szkoła podstawowa, 4-letnie liceum ogólnokształcące, 5-letnie technikum, dwustopniowe szkoły branżowe i szkoły policealne. Gimnazja natomiast mają zostać zlikwidowane.

Zmiany mają być wprowadzane stopniowo począwszy od roku szkolnego 2017/2018. Od tego samego roku miałaby być wprowadzana do szkół nowa podstawa programowa. Jako pierwsi zgodnie z nią mieliby się uczyć uczniowie klas I, IV i VII szkoły podstawowej, I klasy szkoły branżowej, I klasy szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz słuchacze I semestru szkoły policealnej.

SPÓR  ZBIOROWY

20 grudnia 2016 r. Zarząd Główny ZNP zdecydował o rozpoczęciu procedur zmierzających do wszczęcia sporu zbiorowego ze wszystkimi szkołami i placówkami objętymi działaniami ZNP.

 Przyczyną decyzji ZG ZNP jest niespełnienie postulatów ZNP dotyczących:

– wycofania uchwalonych przez Parlament zmian systemowych dotyczących nowego ustroju szkolnego,

– zwiększenia nakładów na oświatę, w tym podwyżki wynagrodzeń pracowników oświaty.

Procedura wejścia w spór zbiorowy jest wieloetapowa i trzeba ją przeprowadzić zgodnie z prawem, gdyż tylko wtedy ewentualny strajk będzie legalny.

Do etapów sporu zbiorowego zaliczamy.

  1. Zgłoszenie żądań

Spór zbiorowy rozpoczyna się w dniu przekazania pracodawcy żądań przez organizację związkową (pisemnie).

  1. Rokowania

Niespełnienie przez pracodawcę żądań (w terminie nie krótszym niż 3 dni) skutkuje podjęciem rokowań. Ich celem jest dojście przez strony do porozumienia.

  1. Mediacje

W przypadku braku porozumienia na etapie rokowań spór przechodzi na etap mediacji, polegających na negocjacjach z udziałem niezależnego mediatora.

  1. Strajk ostrzegawczy

W trakcie mediacji (nie wcześniej niż 14 dni od wszczęcia sporu zbiorowego) może być zorganizowany strajk ostrzegawczy. Nie jest on obowiązkowy.

  1. Arbitraż

Po zakończeniu etapu mediacji można ewentualnie poddać spór zbiorowy pod rozstrzygnięcie kolegium arbitrażu społecznego (przy sądzie okręgowym lub Sądzie Najwyższym).

  1. Strajk

Dopiero nieosiągnięcie porozumienia, rozwiązującego spór zbiorowy w trakcie mediacji, otwiera drogę do zorganizowania strajku.

 

 

Ogólnopolska Manifestacja „Nie dla chaosu w szkole” – Warszawa, 19 listopada 2016 r.

manifa                    Rodzice na ulice